Arabkvarteren i Agadir...


En dag i arabkvarteren....

Monica och Gunnar kom och hämtade oss på campingen....




Monica körde... och guidade oss...


Lena och jag... kommer lite efter...


här får man se upp när man ska över gatan....



först gick vi till "yrkesskolan"...


innegården var  grön och fin...


apelsinträd med mycket frukt...

i en lokal så snidade de små kameler och mycket anna fint...


här var det kläder...
jag köpte en svart lång"slafs-i-dafs" klänning...för 100 dirham
(1 dirham=ca 84 öre)


här arbetar de med snideriarbeten...



här borrar han för hand i träarbeten...



nöjda och glada med våra fynd...jag,Lena,Sven, Gunnar och Monica



en liten rast med med Monica och Gunnar
och ett glas pressad apelsinjuce...
innan de guidar oss vidare


en typisk liten affärsgata...


små butiker ligger tätt...


trottoar standarden är inte den bästa...


här står jag och Gunnar utanför en skoaffär där de säljer herrskor för 180 dirham...
i Sverige hade de säkert kostat mellan 500-800kr...
men araberna har inte så stora fötter...
så det var lite problem när man som svensk "lever på stor fot"...


här har vi kommit till en liten gata med verkstäder...


moped verkstad ... här var det inga EU-moppar av senaste model...
snarare antika...


Sven ser fundersam ut...



en av de små lastbilarna som de brukar lasta på höjden...


här träffade vi Bitten, Leif ,Kjell och Monica...de hade åkt MC in....


en gata med ännu mer små butiker....


på väg till "Tusen och en Natt"


här satt vi alla...Monica, Gunnar, Monica, Kjell, jag, Leif, Bitten,
Lena,Sven och Mikkis tog kortet...


Jag smakar på soppan den var god...


Marockansk soppa....Harira...(tror jag den heter)


Kjell ser fundersam ut när han får sin mat...


det var tagine gryta med kyckling ... den var god sa han...


när alla var mätta och belåtna efter en 3 rättersmiddag
som vi bara betalade 45 dirham... så fortsatte vi gå runt...


vi går förbi fina grönsaker och frukt stånd...



lite problem med rullator i trappor...Lena hjälper till...


en blomsteraffär med fina blommor och billigt...


en blomsterkorg för bara 50 dirham


en arabisk affär Assalam... ingen sprit här inte....


den finns här... Marockos Carrefor...nära och bra...


Tillbaka Nästa

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0